Nya besked

14 Augusti 2016 | 20:04
I torsdags ringde onkologlĂ€karen upp mig efter att Sahlgrenska tittat pĂ„ mina röntgen plĂ„tar. Dom lĂ€karna rekommendera att jag skulle Ă€ta cellgifter i 3 omgĂ„ngar till dĂ„ de hade sett nĂ„gon tillvĂ€xt. 
 Först kĂ€ndes det som ett jĂ€vla bakslag men sedan efter att ha pratat med Jonas och diskuterat med lĂ€karen sĂ„ kĂ€nns det "skönt" att de sĂ„g detta nu istĂ€llet för om 3 mĂ„nader dĂ„ jag ska göra ny mr-röntgen, för tĂ€nk om det hade vĂ€xt Ă€nnu mera sĂ„ jag Ă€ven fĂ„tt börja med strĂ„lning igen. 

 
I fredags var det krĂ€ftfiskepremiĂ€r. Alltid lika mysigt. 
 Barnen helt lyriska. Och vi fick helt ok med krĂ€ftor oxĂ„. 



Bra besked 😃

05 Augusti 2016 | 21:02
Oj shit vad fort sommaren har gĂ„tt. 
 SmĂ„ grabbarna har haft sommarlov i 6 veckor. PĂ„ mĂ„ndag börjar de igen. 
 Joel börjar fritids, Algot ny avdelning och Ă€ven MĂ„rten ny avdelning. 

Vi har haft en lugn och skön semester ihop men det ska bli skönt med rutiner igen. 

MĂ„rten och Joel började med 2 veckors simskola. Inte i det bĂ€sta vĂ€dret men de kĂ€mpade pĂ„ riktigt bra. MĂ„rten knĂ€ckte koden och kan nu simma, Joel Ă€r pĂ„ god vĂ€g. 

Sedan Äkte vi ner en svÀng till mammas och pappas stuga i Olofsbo. Jag stannade 2 nÀtter medan barnen och Jonas 4 nÀtter.

Givetvis fiskades det krabbor 😊😊â˜ș 💙💙💙

Vi tog oss en tur till Torp Stenhus och medeltidsdagar. 

PilbĂ„gsskytte testades och sĂ„ tittade vi pĂ„ slaget Sverige mot Danmark. 

Vi har oxÄ varit pÄ High Chaparrel. SÄ kul och barnen var lyriska över allt


Cooling Algot 😉

En rÀdd Algot nÀr vi blir "rÄnade" pÄ tÄget.

Vi har Ă€ven varit ute och Ă„kt med vĂ„ra bĂ„t. Vi försökte Ă€ven fiska men det gav ingen lycka tyvĂ€rr 


För nĂ„gra veckor sedan sĂ„ anordnade nĂ„gra föreningar hĂ€r Fritsladagen. En mysig dag som erbjöd bla ansiktsmĂ„lning, musik quiz, upptrĂ€dande, fotbollsmatch lag öst mot vĂ€st, Fritsla Triahtlon dĂ€r Jonas stĂ€llde upp och det gick bra för honom. Sedan pĂ„ kvĂ€llen var det fest i Viljans Park 😃

De tvĂ„ minsta efter Fritsla dagen 😊😊

I torsdags var vi i Göteborg med farmor och farfar och turistade. Åkte paddan, Hop on- Hop off buss m.m

Algot var lite trött sĂ„ han somnade gott pĂ„ bussen en svĂ€ng 😂😂

Och sĂ„ till det BÄSTA. 
 Gjorde en mr-röntgen förra mĂ„ndagen. Nu har jag strĂ„lats fĂ€rdigt och fĂ„tt sista kuren cellgifter. Och mr visade att tumören inte har vĂ€xt, utan Ă€r oförĂ€ndrad 😃😆😃😆
 Jag har fortfarande en hel del ont och det Ă€r strĂ„lningskador. Nu Ă€r planen att avsluta cortison och morfin. 





En tuff dag

01 Juni 2016 | 22:50
Idag har jag varit pĂ„ begravning 😱 min kusin endast 24Ă„r. 

 SĂ„ sorligt och ledsamt men hon var sjuk. Hon mĂ„r bĂ€ttre nu! 

 Givetvis kom det funderingar pĂ„ hur jag vill ha min begravning. 
 FĂ„r sĂ€tta mig ner och skriva upp det. 
PÄ ett vis vill jag inte ha nÄgra blommor, för kan jag inte fÄ dom idag nÀr jag lever varför ska jag dÄ "fÄ" dom nÀr jag inte lever. Fast sÄ kan man ju vÀnda pÄ det....varför inte "fÄ" blommor dÄ.


TvĂ„ av alla fina blomsrerarrangemang.  


DĂ„lig...

25 Maj 2016 | 17:51
uppdatering. 
 Vet inte riktigt vad jag ska skriva.
Allt rullar pÄ hÀr. I fredagskvÀll avslutade jag min 4:e behandling av 6 av cellgifter.

Jag har en del ont till och frĂ„n. Äter morfin och cortison dagligen och Ă€ven ep medicin. 
 Benplattan kommer de operera in nĂ€r jag Ă€tit klart cellgifterna, sĂ„ nĂ„gon gĂ„ng i höst. 

PĂ„ dagarna gör jag lite allt möjligt. TrĂ€ffar nĂ„gon eller bara Ă€r hemma. 

Förra helgen var hela vĂ„ran familj, mamma, pappa, lillebror och min storebror och hans familj pĂ„ KolmĂ„rden och firade mamma som fyllt Ă„r och pappa som fyller Ă„r. 
 Mysiga dagar verkligen. 
Dock var inte vĂ„ra barn sĂ„ "jĂ€ttenoga" med att titta pĂ„ djuren (kan vara sĂ„ att vi har varit mycket pĂ„ BorĂ„s djurpark.) 

Men nĂ„got vi alla gilla var delfinshowen 

Kort pÄ en liten goding!

Kusinerna som Ă€r sĂ„ goa mot varandra ❀



Trött och orkeslös

07 Mars 2016 | 16:40
Vi var ju som sagt och trĂ€ffade en kurator för att fĂ„ mera tips pĂ„ hur vi ska berĂ€tta för barnen. 
 Hon tyckte att vi kunde sĂ€ga att jag ska dö men pĂ„ ett "inlindat" sĂ€tt. 
 Vi har inte berĂ€ttat nĂ„got Ă€n. Vi tĂ€nkte vi skulle gjort det nu i helgen men sjukdom bland barnen satte stopp för det. SĂ„ vi fĂ„r se nĂ€r vi gör det. 

Lite innebandy spel ute i lera funkar fin fint 😃

Jonas bror Peter och hans tjej har "fĂ„tt" 3 ursöta kalvar som vi var och hĂ€lsade pĂ„ för nĂ„gra veckor sedan och en var kaxig sĂ„ att barnen kunde klapp den, men mamman övervaka noga. 

Kolla in vĂ„ran coola elefantsnigel som vi har i vĂ„rat akvarie 😍

RĂ€kan kolla in utsikten frĂ„n draken 😂😂

SjÀlv mÄr jag sÄ dÀr.
 Trött, orkeslös och ont. Vissa dagar bĂ€ttre vissa sĂ€mre. 

❀❀ sĂ„ Ă€r det ❀❀

Alla HjÀrtansdag

14 Februari 2016 | 20:13

Det var ett tag sedan nu jag skrev hĂ€r. 
 Orken och lusten har inte funnits. 

HĂ€r kommer en liten uppdatering. 
  Jag har strĂ„lats fĂ€rdigt och Ă€ven Ă€tit en omgĂ„ng cellgifter. Har nu haft paus frĂ„n "allt" men ska imorgon börja med cellgifter igen och dĂ„ i högre dos i 5 dagar sedan paus i 3 veckor för att sedan Ă€ta 5 dagar paus i 3 veckor  och sĂ„ ska jag göra i 6 mĂ„nader. 
  Jag har fĂ„tt tillbaka en ny tumör men den hade minskat under strĂ„lningen. I maj ska jag göra ny mr-röntgen sĂ„ dĂ„ fĂ„r vi se hur den ser "ut" men sĂ„ lĂ€nge jag mĂ„r "bra" sĂ„ kommer det inte att göras nĂ„got. 
 Dock har jag till och frĂ„n en heldel ont sĂ„ jag fĂ„r ta morfin. KĂ€nner att mitt tĂ„lamod Ă€r bĂ€ttre oxĂ„. NĂ€r jag precis kommit hem sĂ„ var mitt tĂ„lamod sĂ„ dĂ„ligt, kunde bli arg pĂ„ minsta grej. 
 Dock det hĂ€r med ljud Ă€r nĂ„got som Ă€r jobbigt,  speciellt plötsliga höga ljud.

NÄgot som Àr j*vligt jobbigt Àr oxÄ att vi ska berÀtta för barnen att jag ska dö. Dock ska vi inte sÀga just att jag ska dö utan nÄgot "annat" typ att jag ska bli en stjÀrna eller Àngel. Vi (jag & Jonas) ska till en kurator pÄ tisdag och fÄ hjÀlp med hur vi ska sÀga m.m) Vill inte sÀga nÄgot, vi vet ju inte nÀr jag kommer att göra det. Fan fan fan vad jag vill skydda dom frÄn det.


Dagen för dopparedagen

21 December 2015 | 19:47
Ja dĂ„ var det julafton imorgon. Vart tog denna hösten vĂ€gen? 
 
 IĂ„r Ă„ker vi först till mina förĂ€ldrar och firar jul sedan Ă„ker vi till Jonas förĂ€ldrar och firar dĂ€r pĂ„ kvĂ€llen 🎄🎅
  Vi har firat jul hos mina förĂ€ldrar alla de senaste Ă„ren, men i Ă„r togs beslutet att vi skulle dela upp det och det Ă€r bra för min del dĂ„ jag inte orkar sĂ„ mycket tjo och tjim. 

Barnen pyntade sin gran hĂ€romdagen 


De var helt lyriska och sĂ„ nöjda 😃😃

Algot pyntade inget men lĂ„g och tittade frĂ„n vĂ„ran sĂ€ng hur bröderna skötte sig. (Han hade feber) 

Vi var ute i skogen i söndags och letade upp vĂ„ran gran. Gick förvĂ„nansvĂ€rt smidigt iĂ„r 😀


Mina grabbar ❀❀❀❀

Och jag (nissarna) pyntade vĂ„ran igĂ„r kvĂ€ll 😊
  Japp ser att toppen Ă€r sne fĂ„r fixa det. 


Annars rullar allt pĂ„ hĂ€r. Jag Ă„ker till strĂ„lningen varje dag. 

HÀr Àr bara lite av det jag har tappat. SÄ fort jag rör hÄret pÄ höger sida sÄ ramlar det av hÄr.

Nu har jag börjat bli skalle Per, sĂ„ i mĂ„ndags var jag och tittade ut peruk, kan sĂ€ga att det inte var/Ă€r det lĂ€ttaste ska dit igen nĂ€sta vecka sĂ„ fĂ„r vi se vad det blir för nĂ„gon. Vill ha sĂ„ likt mitt nuvarande hĂ„r som möjligt. 


MĂ„ste visa mina fina naglar som Sabina fixat Ă„t mig. SĂ„ nöjd. Lagom lĂ€ngd och lite glitter men inte för mycket 😃

Nu ska jag stĂ€nga mina blĂ„ en svĂ€ng. Familjen Ă€r ivĂ€g och fixar det sista tills imorgon. 



Ha en riktigt bra Jul och ta vara pÄ varandra och njut!!!


Kram ❀

Trött, trött

13 December 2015 | 16:05
Har mĂ€rkt att nĂ„gra av er saknar mina inlĂ€gg. Vad glad jag blir 😃

Ja hĂ€r rullar det pĂ„, har börjat med strĂ„lbehandling och cellgifter sedan 1 och 1 halv vecka sedan. Åker till BorĂ„s varje dag utom helgerna och strĂ„las men cellgifterna tar jag i tablett hemma.

 StrĂ„lningen kĂ€nns inget, fĂ„r lĂ€gga mig pĂ„ en brits och sĂ„ sĂ€tter dom pĂ„ mig min mask och den knĂ€pper dom fast i britsen.

Det gör sĂ„ att jag inte kan röra mig nĂ„got men jag har inte ont av det och skulle jag behöva hjĂ€lp sĂ„ vinkar jag med handen sĂ„ kommer dom direkt. 

 Jag mĂ„r sĂ„ dĂ€r...har mĂ„tt tok illa och krĂ€kts framförallt pĂ„ natten och förmiddagen. Var hos lĂ€karen i torsdags sĂ„ nu har jag börjat med cortison igen sĂ„ nu hoppas jag att illamĂ„endet hĂ„ller sig borta. 
  Jag Ă€r oxĂ„ helt sjukt trött pĂ„ förmiddagarna, jag kommer verkligen inte upp ur sĂ€ngen. Det Ă€r sĂ„ jobbigt och jag blir sĂ„ arg, ledsen pĂ„ mig sjĂ€lv men kroppen orkar verkligen inte :-(
  Som idag nĂ€r jag skulle bli hĂ€mtad av vĂ€nnen Stina för att jag skulle följa med och titta nĂ€r mitt gudbarn Lilly skulle ha show i konstĂ„kning. Men jag kom inte upp sĂ„ Stina fick Ă„ka utan mig 😱 men vad ska jag göra??? 

 Efter mycket om och men sĂ„ kom jag ut till familjen som hade varit ute och grejat och tĂ€nt brasa sĂ„ vi kunde grilla korv

  Sedan gick jag bara mest omkring hĂ€r ute. 

Nu har jag gĂ„tt och lagt mig sĂ„ snart ska hĂ€r sovas och hoppas pĂ„ att vara piggare imorgon. 

Natti alla 

FörlÄt

24 November 2015 | 22:03
  Nu har det gĂ„tt ett bra tag sedan jag skrev och nej det beror inte pĂ„ att jag Ă€r sjuk denna gĂ„ngen. Jag har helt enkelt inte orkat. 

 HĂ€r rullar dagarna pĂ„. Var pĂ„ onkologen i torsdags och fick besked att jag ska börja strĂ„lbehandlingen nĂ€sta onsdag sĂ„ idag har jag varit och gjort en ct-röntgen och imorgon ska jag göra en MR-röntgen, detta Ă€r inga röntgen som jag fĂ„r svar pĂ„ utan de kollar hur de ska stĂ€lla in maskinen  (vad jag har förstĂ„tt) 

Tack alla ni som har hĂ€lsat pĂ„ mig och skickat meddelande m.m det betyder sĂ„ mycket 💟

I fredags var vi hos Martin, Linda, Vincent och lilla Valter pĂ„ tacosmys. 

Grabbarna fick bada med Martin och deras pappa. Jag och Linda passade pÄ att bara sitta och tjöta.

PĂ„ vĂ€g hem i mörkret. 

I lördags kom min kusin Veronica pĂ„ besök 

SĂ„ lyxigt hon fixa lunch till oss 😃 

Och Ă€ven efterrĂ€tt hade hon med sig, goa frukter. Pappan i huset var ivĂ€g pĂ„ tipsavslutning i Smeatorpet. Bastning, fotboll och mat. 

PĂ„ söndagen var Joel bjuden pĂ„ kalas inne pĂ„ Leos Leksand 

Medans han hĂ€rjade dĂ€r sĂ„ tog jag och pappan och skulle köpa grejer till vĂ„ra garderober i hallen + kolla efter julklappar men det orkade jag inte. MĂ„rten hade sovit hos mormor och morfar och Algot hos farmor och farfar sĂ„ det var lyxigt att gĂ„ sjĂ€lva. 

Efter stan sĂ„ blev vi bjudna pĂ„ lutfisk hos mamma och pappa mums..tack 💞 

Nej nu mÄste jag sova klockan ringer vid 05.00 imorgon. Natti

Fika drottning

17 November 2015 | 20:49
IgĂ„r var Petra snĂ€ll och körde ner mig till apoteket sĂ„ jag kunde hĂ€mta ut min cellgift medicin...den kostade "bara" 20 000kr för 20 tabletter. För nĂ„gra veckor sedan hĂ€mtade jag ut antibiotika som "bara" kostade ca 22 000kr, vad ska man sĂ€ga...tur man bor i Sverige och att vi har högkostnadsskyddet 😃 köpte med oss rĂ€ksmörgĂ„s hem till lunch. 

  Tack SĂ„gliden för den fina blomman jag fick av er 💗

PĂ„ em Ă„kte vi pĂ„ utvecklingssamtal för MĂ„rten, fick höra att han Ă€r en go kille mot sina kompisar och rĂ€ttvis. Han Ă€r duktig och att stĂ„ lĂ€ngst fram och prata inför klassen har han inga problem med (har han nog Ă€rvt frĂ„n mig 😉)*stolta förĂ€ldrar*

IgĂ„r kvĂ€ll kom lillebror och hĂ€ngde med oss 💕 vi lĂ„g i varsin soffa och inte gjorde nĂ„got efter middagen. 


Joel har börjat skriva, han sĂ€ger vad man ska skriva och sedan skriver han av det. 

VĂ„ran duktiga Joel 💗

Idag kom Linda G och Valter pĂ„ fika. Mysig stund. Direkt efter dom kom svĂ€rmor Ă€nnu en mysig stund och hon han knappt Ă„ka innan pappa ringde och frĂ„ga om jag bjöd pĂ„ kaffe för han hade köpt lussekatter. Behöver jag sĂ€ga att lunchen hoppades över. Jaja sĂ„ Ă€r det ibland. 

IkvĂ€ll har jag gjort nĂ„gra armband 

 Jag har fĂ„tt sĂ„ mĂ„nga bestĂ€llningar sĂ„ om det dröjer med just ditt armband sĂ„ vet du varför. 

Nu ska jag kolla fotboll innan jag sover. 

Glöm inte att ta hand om er, lev i nuet! ❀

Söndag

15 November 2015 | 19:06
Vilken frukost jag kom ner till idag, tomtegröt och julskinka 😍 

 Efter frukost kaffe med fina vĂ€nnen Helena. Sedan har jag stĂ€dat av lite, skulle behövas mera men det hinns med och det som inte hinns med det skippar vi. 

Detta Ă€r nĂ„got jag har tĂ€nkt att göra lĂ€nge, varför ska det ta sĂ„ lĂ„ng tid att göra vissa grejer sĂ„ gĂ„r det fort nĂ€r man vĂ€l gör det. 

IkvĂ€ll har jag kollat Bron, en bra serie som idag slutade spĂ€nnande, nu Ă€r det bara tvĂ„ avsnitt kvar. 


Finaste lyktorna har jag haft tĂ€nt ikvĂ€ll, har det ioch för sig nĂ€stan varje kvĂ€ll. 

Ljuslyktans sken

14 November 2015 | 22:18
Morgonen började segt för mig idag. Hade sovit dĂ„ligt. Men efter mycket om och men kom jag upp till dukat frukostbord med Ă€ggröra och stekt bacon 😙

  Sedan kom Maria och Emma ner pĂ„ kaffe och tjöt mysig fm. 

 Algot har haft förskolekompisen Signe, de lekte sĂ„ bra hela tiden. 

Vid kvart över fyra sĂ„ Ă„kte vi upp till Smeatorpet dĂ€r fritsla vik anordnade en promenad dĂ€r tomtenissarna och tomten fanns. 

En tomtenisse som ville höra en julsÄng innan vi fick gÄ vidare

Anders, Åsa, Tage, Signe, Klas-Göran, Linda, Moa och Ida gjorde oss sĂ€llskap ett hĂ€rligt gĂ€ng pĂ„ 7 barn och 6 vuxna. 

En pyntat gammalt trĂ€d med marschaler 

PĂ„ vĂ€g var det Ă€ven tipspromenad. 

Till sist kom vi fram till tomtefar dÀr barnen fick lÀmna sina önskelistor och sÄ fick dom en chokladkalender


Det bjöds pÄ glögg och pepparkakor hos tomtefar

Sedan vidare till grillstugan dĂ€r vi fick korv och till sist in i stugan dĂ€r vi bjöds pĂ„ fika. DĂ€r fanns det oxĂ„ lotter att köpa och fiskdamm.  

 Vi vann pĂ„ vĂ„ran tipspromenadslott



Vaccin

13 November 2015 | 21:29
Ringde ner idag till vĂ„rdcentralen och sa att jag behövde en tid till att vaccinera mig. Först sa hon att man inte kan bestĂ€lla tid för vaccination utan komma pĂ„ de bestĂ€mda tiderna. Förklarade dĂ„ att jag inte kan stĂ„ i kö och vara bland massa folk pga att jag har opererat bort en hjĂ€rntumör sĂ„ jag fick en tid. 

  EfterĂ„t sĂ„ Ă„kte jag till Lycke en svĂ€ng och sa tjena, gud vad jag saknar jobbet. Efter en stund dĂ€r blev jag akut trött sĂ„ en kollega körde hem mig. Det Ă€r nĂ„got som jag har mĂ€rkt efter operationen Ă€r att jag nĂ€r jag blir trött sĂ„ blir jag akut trött och mĂ„ste bara komma hem om jag Ă€r borta sĂ„ i em sĂ„ har jag vilat. 


Denna underbara "korg" fick jag av Fritsla IF's styrelse. Tack snĂ€lla 💖 
  

IkvĂ€ll hade vi verkligen fredagsmys 😍

Gud vad gott det var...

Algot kĂ€mpar med en krabbklo 

Joel visar stolt upp sin krabbklo 




Hemma 😃

12 November 2015 | 18:57
I gĂ„r gjorde jag inget alls, lĂ„g i soffan hela dagen verkligen 

Var frusen och vad passar inte bĂ€ttre Ă€n att dricka te dĂ„. 

Det ser inte mö ut men fasiken vad det kliar, Ă€ter allergimedicin och det lindrar det en hel del. 


NĂ€r familjen var pĂ„ ingĂ„ng sĂ„ fixade jag till lite mat, inget avancerat men gott. Vanlig potatis och sötpotatis i ugnen, stekt kycklingfile med en sĂ„s gjort pĂ„ yoghurt, vitlök, salt, paprikapulver och peppar (skulle Ă€ven varit spiskummin men det hade vi inte) 

NĂ„gra armband pĂ€rlade jag oxĂ„. SĂ„ kul att ni Ă€r sĂ„ mĂ„nga som har bestĂ€llt. Tack 😍

Idag kom min kusin och han lilla dotter Natalie hit. En mysig stund med lek, fika och mat. 
  Idag skulle jag tagit influensa sprutan oj jisses vilken kö..Efter 30 min sĂ„ ropades nummer 23 upp och jag hade 69...hallĂ„ jag vĂ€nde och gick ut. 


Fick denna bok av min kusin och hans familj. Ska bli vĂ€ldigt intressant att lĂ€sa den. 
  Kanske skulle ta och lĂ€gga mig snart och börja lĂ€sa den. 

Utskriven

10 November 2015 | 22:32
Tittar bara in snabbt för att berĂ€tta att jag idag blev utskriven 😃😃 sĂ„ skönt att fĂ„ sova hemma och dela min familjs vardag, var ett bra tag sedan jag gjorde det. 

Att se Joels min nĂ€r jag kom och hĂ€mta honom pĂ„ förskolan vĂ€rmde sĂ„ mycket ❀ sĂ„dan glĂ€dje och sedan nĂ€r han fick veta att jag Ă€ven skulle sova hemma visste han inte riktigt vart han skulle ta vĂ€gen. 

NĂ€r jag hĂ€mtade Algot, tittade han pĂ„ mig och frĂ„gade -Vad gör du hĂ€r mamma? Lilla prins. 

Nu ska hĂ€r sovas....natti 💓 

RSS 2.0